روش های استخراج ، تهیه و نگهداری بره موم

بیشترین روش رایج تولید بره موم در دنیا استفاده از توری با جنس پلاستیک نرم یا شبکه پلاستیکی می باشد. جنس برخی از این شبکه ها به صورت یکبار مصرف بوده و به راحتی پس از تولید بره موم بر روی این شبکه ها، می توان ابتدا آنها را منجمد کرده و سپس به مناطق مورد نظر ارسال کرد.

سایر روش های تولید و استخراج بره موم در دنیا عبارتند از :

استقرار پوشش های مختلف بر روی قاب ها
یکی از متداول ترین روش های تولید بره موم محسوب می گردد، تنها تفاوت موجود بین تولیدکنندگان بره موم در بکارگیری این روش را می توان در اختلاف سیقه برای انتخاب جنس پوشش مورد استفاده جستجو کرد. رایج ترین پوشش های مورد استفاده عبارتند از: پوشش از جنس توری معمولی، پوشش از جنس توری پلاستیکی، پوشش شبکه ای پلاستیکی نرم، پوشش از جنس فیبر یا فرمیکا.

روش رولندبل
تله رولندبل تخت های است شیار دار که بر روی طبقی که قبلا در ابعاد تخته، توخالی شده است. به وسیله گیره هایی متصل شده و زنبوران عسل برای جلوگیری از ورود سرما و احیانا نور، شیارهای تخته را با بره موم پر می کنند. یکی از ویژگی های مهم این تله متحرک بودن آن می باشد، به طوری که به راحتی پس از پرشدن شیارها با بره موم، بدون باز کردن درب کندو می توان تله شیاردار پر شده از بره موم را برداشته و تله دیگری جایگزین آن نمود.

روش دریچه ورودی کاذب
این روش کاملا متمایز از سایر روش های تولید بره موم بوده و مشابه تله گرده است. دریچه ورودی کاذب جعبه ای است مکعب مستطیل با شاخک هایی در طرفین، این شاخک ها محل نصب شدن جعبه کاذب در جلوی دریچه پرواز کندو می باشد. زنبوران عسل در فصول سرد سال برای جلوگیری از ورود سرما و یا دشمنان طبیعی اقدام به مسدود کردن یا تنگ کردن دریچه ورودی می نمایند. مهم ترین مزایای این روش، تولید بره موم بدون باز کردن درب کندو می باشد.
به طور کلی در تمام روش های فوق بعد از استخراج بره موم، جهت نگهداری بره موم از روش منجمد کردن استفاده می شود.